Vision för SANT

På uppmaning av årsmötet 2009 och med utgångspunkt i en förfrågan till SANTs medlemmar vidareutvecklade styrelsen till årsmötet 2010 en vision för SANT som antropologisk plattform. Visionen antogs av årsmötet och lyder enligt följande:

SANT’s uppgift är att arrangera en årlig konferens som en plattform för antropologin inom och utom akademin genom presentationer, diskussioner och en grogrund för nätverkande. SANT skall verka för att antropologin blir mer synlig i samhällsdebatten genom att bland annat verka för att konferensbidragen publiceras på svenska. SANT skall också, när så behövs, koordinera ämnesbevakningen och verka för att få till stånd en enkel och fungerande hemsida.

Styrelsen skall också hålla en uppdaterad utskickslista, samt undersöka möjligheten att få bidrag till ett kontinuerligt arbete med hemsidan. En möjlighet kan vara att de antropologiska institutionerna turas om att avlöna någon anställd med några procent för att arbeta med hemsidan.

SANTs konferens 2010 har visat sig locka många antropologer utanför de rena antropologiinstitutionerna samt paneler som berör antropologers arbete utanför det rena antropologiämnet, vilket är en trend som SANT bör fortsätta att stödja. En framtida uppgift för SANT kan vara att bevaka arbetsmöjligheter även utanför antropologiämnet.

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )