SANT:s årsmöte 2019. Ämneskonferens med utbildningsfokus. Stockholm, 16-17 maj.

SANT:s årskonferens 2019 skiljer sig från tidigare år. Samtidigt som det saknas en lokal arrangör för en vanlig konferens menar styrelsen att tiden är kommen för en gemensam diskussion om undervisning och utbildning.

Antropologi som utbildningsämne står idag inför både stora utmaningar och nya möjligheter. Vi behöver lära oss av varandra för att kunna ge våra studenter en bättre utbildning, men även för att kunna motivera varför och hur antropologisk kunskap och ett antropologiskt förhållningssätt är viktiga även utanför universitetsvärlden.

Vi kämpar alla med söktryck och genomströmning, vi upplever alla krav på att både göra ämnet samhällsrelevant och uppvisa goda resultat. Själva tvivlar vi sällan på vikten av antropologiska perspektiv, men ibland är det en utmaning att förmedla detta till studenter, aktörer på arbetsmarknaden och universitetsledningar. I både Göteborg och Lund utvecklas för närvarande nya kandidatprogram i socialantropologi, vilket Stockholm och Uppsala har lång erfarenhet av. Utbildningar i antropologi bedrivs ibland – i synnerhet på avancerad nivå – som tvärvetenskapligt samarbete, vilket innebär särskilda utmaningar. Vissa lärosäten har erfarenhet av distansutbildningar som kan komma andra till godo. På forskarutbildningsnivå lider vi alla av att utbildningarna tunnas ut på grund av minskat ekonomiskt stöd och kampen om extern finansiering.

Men vi har mycket mer att diskutera. Tanken med ämneskonferensen är att dela erfarenheter och tankar kring utbildningarnas villkor, förutsättningar och möjligheter. Hur kan en utbildning i antropologi se ut idag, vilka utrymmen kan den skapa för antropologer och antropologiska perspektiv i samhället? Kan en mer aktiv anknytning till arbetsmarknaden inspirera till nytänkande? Hur kan vi inspireras av samverkan med andra discipliner och aktörer utanför akademin? Antropologi har också en självklar relevans i relation till sociala rörelser, samhällsförändring och aktivism. Ämnet i sig utvecklas åt olika håll vilket kan ge fruktbara avtryck i utbildningen. Dessutom kan behov och förväntningar inom utbildningarna väcka intressanta forskningsfrågor.

Kort och gott: Hur kan vi arbeta med våra utbildningar i ämnet för att ge antropologin en starkare och mer självklar plats i människors liv, på arbetsmarknaden och i samhället i stort?

SANT bjuder härmed in antropologer (inklusive doktorander) som på något sätt är engagerade i undervisning till denna ämneskonferens. Istället för traditionella paneler och konferenspapper ber vi er att komma med idéer till program- och diskussionspunkter med relevans för den antropologiska utbildningen i Sverige.

Vilka frågor och teman vill ni diskutera? Vi är tacksamma för förslag på allt från några meningar till ett par hundra ord. Deadline är torsdag 31 januari 2019. Svar till: ulrik.jennische@socant.su.se

Samtidigt beklagar vi att vi inte kan arrangera en vanlig konferens år 2019. Ett alternativ finns dock – Finlands antropologförbund  (samarbetspartners vid SANT:s konferens i Uppsala 2018) arrangerar 29-30 augusti 2019 konferensen ”On Time: The Biennial Conference of the Finnish Anthropological Society”: http://www.antropologinenseura.fi/en/2018/call-for-panels-on-time-the-biennial-conference-of-the-finnish-anthropological-society/

Annonser

Google+-foto