Välkomna till SANT på nätet!

Här presenterar SANTs styrelse information om SANTs verksamhet, med fokus på de årliga konferenserna och de nationella forskarkurserna i antropologi.

October 2017: Important global survey on anthropological practice

On behalf of the World Council of Anthropological Associations (WCAA), we invite you to participate in the Global Survey of Anthropological Practice (GSAP). The GSAP is a significant opportunity to learn more about the current state of our international community of practice: who we are, what we know, what we do, and where we do it. This is the first ever survey of its kind, and has the potential to reach more than 20,000 anthropologists around the world. More information about the objectives of the GSAP and how the WCAA will manage you information and privacy is provided in the introduction to the survey. We encourage you to participate in this important survey, which should take around 10 minutes to complete.

TO COMPLETE THE GSAP, FOLLOW THIS LINK: https://www.surveymonkey.com/r/6NWPRG7

On behalf of our colleagues around the globe, thank you.

Konferensen SANT 2018 kommer att hållas 19-21 april med Uppsala universitet som värd i samarbete med finska antropologförbundet. Temat är Vulnerabilities. Keynotes: Prof Veena Das, John Hopkins University, Prof Setha Low, City University New York,
Prof Robert Bernasconi, Pennsylvania State University. Mer info här.

The conference call for panels for SANT 2018 is now open. Deadline 8 January 2018
Call in English: http://www.sant.engagingvulnerability.se/
Inbjudan på svenska: http://www.sant.engagingvulnerability.se/#swe

Lanseringar! Under SANT 2017 lanserades SANTs nya blogg Antroperspektiv. Bloggen gick live i oktober 2016 och har redan haft mer än 1,800  besökare. Nya bidrag välkomnas av redaktörerna Nina Gren och Eren Zink. Under konferensen lanserades även Anthropology & Society, en ny peer-reviewed open access bokserie som ges ut av Stockholm University Press. För mer info se Stockholm University Press.

Anthropology & Society (AS) (ISSN 2002-6293) is a peer-reviewed series of academic monographs and edited volumes. The series strives to provide an open access platform for contemporary anthropological research. With its unique insights into the human condition, anthropology offers a fresh perspective on social life around the world, which the series aims to convey. Book proposals in English or Swedish are welcomed!

Stöd för aktivt deltagande i SANT 2017. Tack vare generöst stöd från Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi (SSAG) kan Masterstudenter och doktorander vid lärosäten i Sverige få ersättning för utlägg i samband med SANT 2017. Stödet avser endast aktivt deltagande, d.v.s. organisation av panel och/eller presentation av paper. Ersättningsbara kostnader är inrikes resa (billigast färdsätt), boende (typ vandrarhem) och konferensavgift.SANT ersätter inte konferensmiddag eller medlemsavgift. Ersättning för utlägg söks efter konferensen, genom insänd blankett, kvitton och rapport (ladda ner blankett här sant-utlaggsblankett-fu-master-2017).

Nyhet oktober 2016: SANT lanserar bloggen Antroperspektiv! Antroperspektiv tar med läsaren bakom kulisserna på aktuella händelser för att skapa en djupare förståelse för vad som sker i dagens komplexa och diversifierade värld. Skribenterna är antropologer som har gedigna fälterfarenheter bland människor och på platser som ofta figurerar i nyhetsmedia och den offentliga debatten, i Sverige och globalt.
Redaktörer: Nina Gren och Eren Zink.

På SANTs facebook-sida publicerar vi kontinuerligt ny och aktuell information om antropologi i Sverige (och bortom Sverige, t.ex. konferenser).  Medlemmar i SANT är välkomna att nyttja facebook-sidan och föreslå innehåll och annonsera nyheter t.ex. lediga tjänster, nya publikationer, workshops. Facebook-sidan finns här.

SANT-medlemmar är också varmt välkomna att bidra till denna sida. Kontakta SANTs ordförande (via menyn Om SANT/Styrelsen).

Annonser

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )